En Vivaldi se’n va a l’hort

En aquesta entrada us presentem unes activitats que hem creat com a complement d’un taller d’Hort que hem iniciat enguany a l’institut-escola. Les activitats han anat sorgint de manera més o menys improvisada, i paral·leles a altres activitats relacionades amb l’àmbit de les ciències naturals.

Destinataris: Alumnes de 1r cicle d’ESO

Sessions: aquesta distribució és molt flexible, ja que hem combinat aquest petit projecte amb altres activitats.

  • Escoltem: 4-6 sessions
  • Cantem: 2-3 sessions
  • Toquem: 2-3 sessions

Els alumnes han fet una recerca sobre les verdures i hortalisses que podem plantar en un hort i han elaborat, a través d’unes infografies, el calendari del pagès, amb els temps de sembra i recol·lecta de cadascuna de les estacions de l’any. D’aquí apareix la idea de treballar els concerts de les 4 estacions de Vivaldi i relacionar, cadascun dels moviments, amb els diferents mesos de l’any.

Relació dels moviments dels concerts de les 4 estacions amb els mesos de l’any

Escoltem: les 4 estacions de Vivaldi

Activitat de reconeixement auditiu: escoltar els 4 concerts de Vivaldi (un concert per sessió). També es pot escoltar el primer minut de cadascun dels moviments. Fer un dibuix per a cada moviment -en format tríptic, hortizontal o vertical- que inspiri la estació i el caràcter del moviment.

Tríptic de l’hivern de Vivaldi

A continuació, a manera de joc o de concurs, el professor posarà aleatòriament l’inici (30 segons aprox.) de cadascun dels moviments de manera que els alumnes han de reconèixer-ne el moviment. Al llarg de les 4 sessions, les estacions s’aniran acumulant de tal manera que, al final, els alumnes seran capaços d’endevinar l’estació i el moviment de cada fragment. Poden fer-ho oralment, per escrit, aixecant un dit, amb targetes, preparant un Kahoot, etc…

Al final podem fer un exercici d’avaluació individual a través de la següent Fitxa (amb Liveworksheets)

És interessant preguntar als alumnes i reflexionar sobre aquelles estratègies que han fet servir per tal de reconèixer (estudiar-se i memoritzar) els moviments: identificar un inici lent, l’entrada d’uns contrabaixos, la melodia d’un anunci, uns pizzicati, uns contrastos entre un violí i la resta, associacions programàtiques que recorden “x”, tancar els ulls, cantar un tros, etc.

El barroc i el senyor Vivaldi

El treball de reconeixement auditiu de les estacions servirà com a introducció i excusa per fer una petita incursió a la música i a l’època de Vivaldi. Alguns aspectes senzills que hem après i que ens poden servir com a guia, són:

  • L’ús de terminologia italiana en la música antiga i clàssica: allegro, ritardando, apoggiatura, tutti, pizzicato, etc.
  • Que RC 269 és un codi que un senyor es va inventar per ordenar les obres del compositor.
  • Els concerts de Vivaldi tenen sempre 3 moviments (o parts) i que sempre són ràpid, lent i ràpid. Habitualment, s’acostuma a no aplaudir entre moviments.
  • Que ‘concert’ és una paraula polisèmica i que també és un gènere musical.
  • Que l’orquestra era, a l’època de la Grècia antiga, el lloc on es posaven els músics.
  • Que quan la música imita coses (ocells, tempestes, etc.) en diem “música programàtica”.
  • Que a Vivaldi li agradaven molt els contrastos: entre fort i fluix, entre ràpid i lent, o entre molts (tutti) i pocs (solo).
  • Que Vivaldi va viure a l’època del Barroc (1678-1741) 
  • Com funcionen els números romans: que el segle XVII va del 1601 fins al 1700, i el segle XVIII va del 1701 fins al 1800.
  • Que les orquestres del barroc eren més petites que les orquestres clàssiques i només tenien secció de corda, amb un o uns quants solistes.
  • Que el clavicèmbal és el precursor del piano i sona diferent.
  • Que Vivaldi va viure a la ciutat de l’amor, Venècia!
  • Que a Venècia hi ha una plaça (sant Marc) amb un campanar que ha servit d’exemple per a les torres venecianes de Montjuïc.
  • Que l’anomenaven el capellà pèl-roig (Il prete rosso) i que va ser mestre de capella en un orfenat de noies, per cert, excel·lents flautistes.
  • Que Vivaldi va escriure concerts per a flauta de bec quan encara no eren de plàstic! Un dels més famosos és el Concert en Do Major (RV443)
  • Que els concerts de les 4 estacions s’han utilitzat per a fer anuncis.

Cantem: un Vivaldi vegetarià

A continuació us proposem cantar la bonica melodia del 2n moviment de l’Hivern de Vivaldi, a través de la lectura d’una partitura no convencional, feta partir de verdures i horatalisses.

2n moviment del concert n.4 en Fa m, Op.8. RV 297

El moviment consta de dues parts, una Part A en la tonica (MibM) i una Part B, a la dominant.

Seqüència didàctica:

  • Endevinar el nom dels aliments (en la versió muda)
  • Cantar amb la versió que té el nom de les notes
  • Cantar per files: cada fila, una persona o un grup de persones
  • Cantar amb la versió sense el nom de les notes
  • Cantar amb les targetes repartides (cada alumne pot tenir una o més targetes)

Fitxa per aprendre el vocabulari (material per a l’aula d’acollida)

Toquem: amb Boomwackers!

A continuació interpretarem la cançó amb Boomwackers. Per un tema logístic hem transportat la peça musical a Do M.

Distribució dels tubs: La següent proposta està pensada per a 9 alumnes tocant la melodia i 4 tocant el baix. Tanmateix, es poden subdividir alguns rols o distribuir i repartir tubs entre més alumnes. Les targetes utilitzen els colors dels boomwackers (vermell = do, taronja = re, etc.), de manera que a cada síl·laba li correspon un tub. La idea d’utilitzar paraules per a la lectura musical ha estat inspirada en les propostes musicals del músic Uirá Kuhlmann, expert en Boomwackers.

Les notes que apareixen subratllades són notes que sonen una octava més greu, per la qual cosa caldrà que prepareu els tubs amb un tap octavador.

*El Fa# de la paraula “gerds” apareix tant sols 2 vegades, un cop agut i un cop greu. En aquest cas, l’intèrpret haurà de posar i treure el tap quan correspongui.

Per a la lectura del baix, oferim una partitura convencional, de fàcil lectura. També es pot tocar el baix amb 6 intèrprets, on cada alumne té un tub: re-mi-fa-fa#-sol-la. Si disposeu de més tubs es pot doblar el baix a una octava greu (amb taps) de manera que cada intèrpret tingui dos tubs, reforçant el baix.

Per qui tingui ganes de fer el salt a les notes convencionals, podem substituir les targetes de les verdures per les targetes amb les notes musicals.

Aquesta experiència pot ser replicada amb els materials que s’adjunten a continuació o transferida a altres contextos, amb altres cançons i amb altres instruments.

Materials

Prova de reconeixement auditiu de les 4 estacions (Liveworksheets)

Partitura completa del 2n moviment de l’hivern de Vivaldi

Fitxa per aprendre el vocabulari – Aula d’acollida (Liveworksheets)

Targetes amb els nomes de les verdures

Targetes amb les notes musicals

Partitura amb el baix

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s