Instruments musicals de la Xina (una proposta didàctica)

Fotograma de la pel·lícula 閃光少女 (Our shining days)

Aquesta activitat és una ampliació de l’activitat Músiques del món: una proposta didàctica.

Tot va començar amb en Cheng (nom inventat), un alumne d’origen xinès que tinc a l’aula de primer d’ESO. Mentre jo els mostrava alguns vídeos amb instruments de diferents cultures, en Cheng va demanar-me si podia posar un vídeo on apareixien alguns instruments tradicionals de la Xina. La seva proposta fou aquest fantàstic vídeo: un fragment d’una sèrie adolescent (Our shining days – 閃光少女 ). A l’escena hi podem veure un duel entre una orquestra clàssica occidental i una orquestra clàssica oriental:

Aquesta interessant seqüència ens revela, a través d’un context actual i proper als alumnes, com hi ha altres instruments amb els que poder fer tota mena de música, tant virtuosa com moderna. Si podeu, no us perdeu la pel·lícula sencera (en VO i subtitulada en anglès).  

Així doncs, aquest succés inesperat, va propiciar un interessant debat a l’aula, i un canvi rumb que ens portaria amb aquest grup classe a aprofundir en els instruments tradicionals de la Xina.

A partir d’aquí sorgirien diferents activitats que tindrien com a objectiu:

  • Reconèixer visualment els instruments de tradició xinesa
  • Aprendre’s el nom d’alguns instruments, tant orientals com occidentals
  • Reconèixer auditivament els instruments de tradició xinesa
  • Comparar les sonoritats amb instruments de tradició occidental i establir-hi relacions
  • Valorar i gaudir d’altres músiques i instruments més allunyats del nostre imaginari, en repertoris tan tradicionals com moderns

Les següents activitats treballen els mateixos continguts tota l’estona, però a partir de diferents llenguatges i a partir de diferents opcions (conceptuals, visuals, auditives i tecnològiques) per tal d’anar dialogant amb el coneixement, i integrar-lo. Les activitats estan pensades per a fer-se, individualment, en parelles, en petit grup i en grup classe, segons les necessitats.

Activitat 1

Identificar, a través d’una petita recerca a internet, els instruments de tradició xinesa que apareixen en el vídeo (de dalt). Activitat en parelles i posada en comú a l’aula. Es poden utilitzar plataformes interactives com Padlet o Jamboard, o amb un document compartit.

Activitat 2

Elaborar (i acordar) un llistat general dels principals instruments de tradició xinesa (grup classe). En el nostre cas: Ehru, Yangqin, Guqin, Guzheng, Maotuqin (o Morin Khuur), Ruan, Pipa, Dizi, Guan, Xiao, Hulusi, Ocarina, Xun, Suona, Sheng i Bianzhong.

Activitat 3

Crear uns mots encreuats, a mà, i dibuixar cadascun dels instruments seleccionats. El dibuix permet als alumnes desenvolupar destreses artístiques i integrar les característiques dels instruments de manera més profunda que si es fa només buscant una foto a internet. Amb l’elaboració a mà dels mots encreuats treballem la precisió, la visió espaial i la competència matemàtica. És una activitat que poden fer en parelles, per la qual hauran de prendre decisions i distribuir-se tasques. 

Intercanviar els mots encreuats i entre els companys, i respondre’ls.

Activitat 4

Fem un Kahoot: Instruments musicals de la Xina

Amb determinats grups, ens podríem plantejar que siguin els alumnes, en petits grups, qui facin els Kahoots.

Activitat 5

Jocs amb targetes: idees de diferents jocs es poden trobar a l’entrada Els instruments musicals: un joc de cartes

Materials (que també poden crear els propis alumnes):

Plantilla: targetes amb les imatges dels instruments de Xina

Àudios instruments Xina (mp3)

Activitat 6

Realitzar els mots encreuats proposat pel professor, a partir de definicions escrites. Exemple:

Mots encreuats (mut)

Motes encreuats (solucions)

Els mots encreuats, les sopes de lletres, els trencaclosques,…que permeten aplicacions com “Educima“, són especialment útils per a l’atenció a la diversitat perquè treballen capacitats com la concentració, l’atenció, la retenció, la memòria necessaris per a l’aprenentatge.

Els alumnes poden crear els seus propis mots encreuats a partir de definicions o endevinalles. Crear material propi ajuda a la seguretat, a l’autoestima i a l’empoderament de l’alumne.

Activitat 7

Activitat de relació entre instruments xinesos amb instruments de la tradició occidental.  (amb Liveworksheet). Activitat que pot ser precedida de petites recerques, audicions, i un debat previ o posterior, a l’aula. L’activitat, demana poder establir relacions tímbriques i prendre decisions. Per la seva complexitat serà preferible fer-ho en parelles o petit grup. Establir relacions entre instruments de diferents cultures aporta una mirada intercultural interessant.   

Activitat 8

Buscar exemples de música moderna interpretats amb instruments musicals xinesos i establir relacions tímbriques amb instruments coneguts. Parelles i grup classe.

  • Alguns exemples:

 

Galeria de fotos

 

Si tens alguna experiència relacionada amb aquest tema, proposta o comentari, no te n’estiguis de fer-lo. Junts sumem!

 

 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s