Els paràmetres del so

Mai m’hauria imaginat fer una entrada sobre els paràmetres del so. M’explico.

Mai he acabat d’entendre, ni d’estar d’acord, amb l’habitual tendència a voler conceptualitzar el coneixement musical i, menys, a partir d’una teoria per voler motivar una pràctica. Quants cops m’hauré saltat el Tema 1 de la majoria de llibres de text que fan referència al so com una ona, els paràmetres del so, els ultrasons, els ratpenats,…i embolica que fa fort. Els mestres de música sabreu de què parlo.

Per contra, sempre he preferit anar destil·lant aquests continguts, sense anomenar-los, des de la pràctica, des de l’anècdota, l’ocurrència, des de l’experiència docent. D’acord, són formes de fer, de ser i d’entendre el món.

I ara va, i preparo un vídeo -força convencional- sobre els paràmetres del so. Però per què?

Segurament per reconciliar-me’n, perquè amb els anys aprens que si bé les tecles del piano són blanques i negres, la vida està plena de grisos. I perquè m’ho he passat bé fent-ho, i perquè -digueu-me romàntic-, encara crec en el coneixement pel coneixement…I tot plegat desencadenat per una anècdota personal, petita, però rellevant:

Resulta que per circumstàncies de la vida em va tocar ajudar a una adolescent (que no és alumna del centre on treballo) a repassar un tema tan avorrit com els paràmetres del so. D’entrada, pensava si seria una malastrugança, o una broma de mal gust, però després vaig avenir-m’hi. La meva sorpresa per redescobrir un contingut i veure la quantitat de fils, de coneixement i d’anècdotes, que podien derivar-se, fou gran.

Aleshores va ser quan vaig veure estava sent profundament injust, al privar als meus alumnes d’un tema tan interessant com aquell. Evidentment, aquests continguts no poden quedar aïllats del món sinó que cal connectar-los amb la vida dels nostres alumnes, i bé poden ser unes bones reflexions de tancament, de repàs, o de reflexió sobre el fenomen musical (per molt doing, no hi ha learning sense thinking).

Així doncs, el que veureu aquí, es tracta tant sols d’un intent improvisat, que comparteixo aquí, i que qualsevol pot utilitzar a les seves classes, tot i que no n’és la intenció principal. Potser si has arribat fins aquí, no et cal seguir llegint o veure el vídeo, perquè ja has captat el missatge. Sovint canviem d’idea, sovint ens reconciliem amb determinats continguts, sovint agafem la tradició amb un nou plantejament genuï. I aquí és on, la radicalitat, hi treu la poteta.

 

I ara, si vols veure si ho has entès (o si m’he explicat), pots fer el següent QÜESTIONARI 🙂

I no cal dir, que espero també els teus comentaris, crítiques i observacions! 🙂

 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s