Els sons de la meva vida (Activitat)

Activitat de coneixement i autoconeixement (Àrea de música)

Destinataris: alumnes de primer cicle de l'ESO

Durada: 4-6 sessions

Totes les persones guardem records de la nostra infància: persones, animals, llocs, objectes,…imatges que s’activen i es reactiven a través de noves situacions, de noves imatges. Els sons -com també ho podríem dir de les olors-, són objectes efímers que ens travessen al llarg de les nostres vides i en part determinen, per absència o per presència, la nostra identitat.

Amb aquesta activitat ens proposem fer un viatge sonor introspectiu per recuperar i imaginar aquells sons que ens acompanyen en el nostre dia a dia, o bé que ens han marcat en algun moment passat. Un viatge de presa de consciència que farem d’aquí cap enrere i fins a trobar els primers records d’infantesa. Un procés que ens du a descobrir-nos i conèixer-nos els uns als altres, una miqueta més.

Així doncs, l’activitat es concretarà en un cronograma -o una línia de temps-, amb aquells elements sonors que l’alumne o alumna considera més representatius de la seva identitat i que per alguna raó vol destacar i compartir.

Els records sonors van indestriablement units a una imatge, un record o unes paraules o a un moment concret. Per aquesta raó, proposarem als alumnes que acompanyin els diferents sons amb referències visuals i amb petites narratives, suggerents o explicatives de la situació o del moment.

El cronograma es materialitzarà en un mural digital on es puguin disposar els elements en els diferents formats (sons, imatges, vídeos i textos). Nosaltres hem optat per l’eina Padlet, encara que a internet hi ha una gran varietat d’eines semblants (Mural.co, Glogster, Thinglink o Canva). Finalment, es mostraran els diferents murals a la resta de companys i companyes de l’aula, i on tindran l’oportunitat de mostrar-se i conèixer-se una mica més, entre ells.

Objectius de l’activitat

  • Valorar l’espai sonor com una realitat que ens envolta i dóna estructura a la nostra identitat.
  • Valorar el so com a patrimoni cultural intangible (UNESCO)
  • Prendre consciència de la naturalesa bisensorial del so: audició i tacte.
  • Prendre consciència del poder simbòlic del so i la seva capacitat per evocar emocions.
  • Generar debat sobre els territoris i conflictes sonors.

Tal i com explica el música i compositor Murray Schafer, cal considerar el propi concepte de paisatge sonor dins el currículum escolar perquè a través d’ell es desenvolupa el potencial creatiu de l’alumne, s’introdueix l’alumne en els sons de l’entorn i alhora aprèn a treballar amb l’art de manera interdisciplinària (Schafer, 1975).

ACTIVITAT 1: El nostre espai sonor

Les persones vivim en comunitat, ens relacionem i interactuem amb els altres. Tenim una família, fem nous amics, dins i fora de l’escola. Així és com a poc a poc anem aprenent i anem formant com a persones, amb els nostres gustos i les nostres preferències, que s’assemblen o es diferencien de la gent del nostre voltant, i que també aniran canviant al llarg del temps.

Com a éssers vius que som, generem multitud de sons al dia a dia a través de la veu i del moviment del cos. Per altra banda, i gràcies al nostre sentit de l’oïda, podem sentir una gran quantitat de sons que provenen de l’exterior. A pesar d’estar envoltats constantment de freqüències, molts d’aquests sons ja no els sentim perquè hi vivim immersos i acostumats. Aquest és, doncs, el que anomenarem el nostre espai​ ​sonor.​

Amb la vista podem decidir cap a on mirem i, fins i tot, si ho volem, podem tancar els ulls. Amb l’oïda, en canvi, ens arriben sons de tot arreu, més forts, més fluixos, més llunyans o més propers, i de totes direccions sense que puguem fer-hi res (encara que poguem tapar-nos temporalment les orelles). El so és una ona que es propaga, atravessa parets i ens embolcalla completament.

Pregunta 1 (per a l’alumne):

Havies pensat, fins ara, quins sons generes i quins sons sents en el teu dia​ ​a​ ​dia?​ ​Fes-ne​ ​una​ ​llista:

  • Quins sons generes al teu dia a dia?
  • Quins sons sents al teu dia a dia?

Pregunta 2 (per a l’alumne):​

  • ​T’imagines​ ​un​ ​món​ ​en​ ​silenci?
    • Tapa’t els ulls durant un minut, i imagina com et canviaria la vida si no hi veisessis.
    • Tapa’t les oïdes durant un minut i imagina com et canviaria la vida si no hi sentissis.
  • Si haguessis de renunciar a un sentit, a quin renunciaries? A l’audició o a la visió? Per​ ​què?​ ​Justifica​ ​la​ ​teva​ ​resposta​ ​i​ ​posa-ho​ ​en​ ​comú​ ​a​ ​l’aula.

A continuació, fes una llista de sons per a cadascuna de les següents categories:

PERSONES

  • Amb quines persones estàs més en contacte? família, amics, professors, veïns. Quins sons els identifiquen? Quins en destaques? Per què?

ANIMALS

  • Amb quins animals convivim al nostre dia a dia: tens animals de companyia? Ens creuem o estem en contacte amb altres animals a la nostra vida diària? Com sonen? Vols destacar-ne algun?

​LLOCS

  • Sons relacionats amb el lloc on vivim: quins són els sons de casa teva, què sentim al nostre carrer? Què en destaques? (ocells, trànsit, silenci,…).
  • Sons relacionats amb els llocs on anem o hem anat recentment, visitem o viatgem i que per alguna raó recordem: la casa a la muntanya, el càmping de la platja, la casa de l’amic,…Com sona cada lloc?
  • Sons relacionats amb la natura i la climatologia d’on vivim: pluja, vent, terra mullada, vegetació. Quins destacaries? Per què?

OBJECTES (​FÍSICS​ ​I​ ​TECNOLÒGICS)​

  • Quins són els teus sons preferits? Objectes que sonen, màquines, aparells elèctrics, vehicles, dispositius electrònics, etc…

ACTIVITAT​ ​2: Els sons i les emocions​

(Activitat en petit grup)

​Quines són les principals emocions humanes i amb quins sons les relacionaríeu? Justifiqueu la resposta. Descriviu a classe les següents emocions i poseu exemples de quan teniu aquestes emocions a la vostra vida diària. En coneixeu d’altres?

[Llista d’emocions bàsiques: alegria, angoixa, calma, dolor, eufòria, indiferència, nerviosisme, por, ràbia, rebuig, sorpresa, tendresa, tristesa].

ACTIVITAT​ ​3:​ Els sons de la meva vida

Escull 10 sons que siguin importants per a tu i que ens ajudin a coneixe’t una mica millor. Procura que n’hi hagi de persones, d’animals, de llocs i de coses. Si t’és possible, grava els sons i desa’ls en format .mp3. Si no t’és possible de recuperar el so, busca’n un de semblant, per internet o cerca una opció enginyosa o artística.  

Per a cadascun dels sons, busca una imatge suggerent (real o baixada d’internet) i afegeix un petit text, que expliqui perquè has triat aquest so. El text també pot ser poètic o suggerent.

Finalment, registra’t a l’aplicació per al mural interactiu i adjunta els 10 sons, juntament amb les 10 fotografies i les 10 petites narratives. Comparteix l’enllaç del mural amb el teu professor o professora i compartiu-los a l’aula. 

Com a inspiració de l’activitat destaquem l’interessant article Música, "Interdisciplinariedad e Inclusión Social. El Friso Sonoro como propuesta de aplicación en el aula" de Isabel Ma Ayala y Mercedes Castillo (2008), i de les obres clàssiques sobre paissatges sonors (soundscapes) de Murray Schafer com el “Rinoceronte en el aula” (1975) o el “Nuevo paisaje sonoro” (1985).

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s