The Voyager Golden Record Project

Aquest petit projecte gira al voltant de la curiosa anècdota dels "Voyager Golden Record": 2 discs d'or que es van enviar a l'espai amb les sondes espacials Voyager 1 i Voyager 2, al 1977. En aquests discos, hi ha gravats sons, músiques i els llenguatges bàsics amb la finalitat que, si algú els intercepta i els escolta, pugui saber una mica de nosaltres, els terrícoles. A l'1 de gener del 2019, la sonda Voyager es trobava a 21.708 bilions de kilòmetres i és, per tant, l'objecte humà que es troba més lluny de la terra. I continuarem rebent informació de la sonda, suposadament, fins al 2025!

Més informació a: Wikipedia (bàsica) i NASA (completa)

La NASA va publicar, al 2015, tots els sons que contenen el disc!

A continuació trobareu diferents propostes, per tal que els alumnes treballin en grup i desenvolupin diferents habilitats (músicals, lingüístiques, tecnològiques i creatives) amb les músiques del Voyager com a eix vertebrador. Aquestes activitats han format part del crèdit de síntesi STELLARIS, de major abast, realitzat amb els alumnes de 2n d’ESO durant els dos últims cursos, i a través del qual hem treballat diferents qüestions relacionades amb l’univers, sempre amb aquesta mirada interdisciplinar.

PROVA 1: EL DISC D’OR

  • Coneixíeu aquest disc d’or? Què en penseu? És una idea boja? Creieu que algun dia algú podrà trobar-lo i desxifrar-lo? Escriviu les vostres respostes al quadern de bitàcola.

A continuació, escolliu quins serien els 10 sons i les 10 imatges que considereu més respresentatius de la nostra espècie i que voldríeu mostrar a un extraterrestre, en cas de trobar-vos-el.

Adjunta els sons i les imatges en el vostre quadern de bitàcola (a partir d’ara, QB). El quadern de Bitàcola serà un document compartit (Google Slides), amb els membres del grup i amb el/la professor/a.

PROVA 2: EL VÍDEO

  • Feu un vídeo on es mostrin els sons i les imatges que aquest habitant extraterrestre es trobarà. Afegeix els noms de cada imatge i cada so per a facilitar-ne el reconeixement (Durada aproximada: 1 minut).

  • Si finalment el vostre disc és interceptat per una vida intel·ligent, quin missatge us agradaria fer arribar?Afegiu al vostre vídeo un missatge de veu (Durada aproximada: 30 segons). 

  • No t’oblidis d’afegir un títol i uns crèdits finals.
  • Per al vídeo podeu utilitzar qualsevol editor de vídeo: Camtasia, Filmora, Windows Movie Maker, o el que més us agradi.

  • Recordeu de convertir el projecte de vídeo a mp4, pujar el vídeo al Drive i incrustar l’enllaç al vostre BQ.

PROVA 3: LA CANÇÓ

Escolliu la cançó que creieu que és la més important que ha fet la humanitat, i que tot extraterrestre hauria de conèixer. Per decidir-la, haureu d’arribar a un acord amb els membres del grup. 

  1. Digues el nom de la cançó i del grup o cantant

  2. Expliqueu de què tracta i per què l’heu triada?

  3. Busqueu-ne una versió en Karaoke, interpreteu-ne una versió col·lectiva i enregistreu-la en àudio o en vídeo. Pugeu l’arxiu i compartiu l’enllaç al QB.

PROVA 4: WHAT IS THE GOLDEN RECORD

El següent text, extret del web de la NASA, ens explica què és el “Golden Record” i què hi conté. Posa a prova el teu anglès llegint el text, i al final comprova que ho has entès fent un qüestionari online.

“Pioneers 10 and 11, which preceded Voyager, both carried small metal plaques identifying their time and place of origin for the benefit of any other spacefarers that might find them in the distant future. With this example before them, NASA placed a more ambitious message aboard Voyager 1 and 2, a kind of time capsule, intended to communicate a story of our world to extraterrestrials.

The Voyager message is carried by a phonograph record – a 12-inch gold – plated copper disk containing sounds and images selected to portray the diversity of life and culture on Earth.

The contents of the record were selected for NASA by a committee chaired by Carl Sagan of Cornell University, et. al. Dr. Sagan and his associates assembled 115 images and a variety of natural sounds, such as those made by surf, wind and thunder, birds, whales, and other animals. To this they added musical selections from different cultures and eras, and spoken greetings from Earth-people in fifty-five languages, and printed messages from President Carter and U.N. Secretary General Waldheim. Each record is encased in a protective aluminum jacket, together with a cartridge and a needle. Instructions, in symbolic language, explain the origin of the spacecraft and indicate how the record is to be played. The 115 images are encoded in analog form.

The remainder of the record is in audio, designed to be played at 16-2/3 revolutions per minute. It contains the spoken greetings, beginning with Akkadian, which was spoken in Sumer about six thousand years ago, and ending with Wu, a modern Chinese dialect. Following the section on the sounds of Earth, there is an eclectic 90-minute selection of music, including both Eastern and Western classics and a variety of ethnic music.

Once the Voyager spacecraft leave the solar system (by 1990, both will be beyond the orbit of Pluto), they will find themselves in empty space. It will be forty thousand years before they make a close approach to any other planetary system. As Carl Sagan has noted, “The spacecraft will be encountered and the record played only if there are advanced spacefaring civilizations in interstellar space. But the launching of this bottle into the cosmic ocean says something very hopeful about life on this planet.”

  • Fes el següent QÜESTIONARI ONLINE. Al final del qüestionari obtindràs una puntuació. Fes una captura de pantalla i adjunteu-la al vostre quadern de bitàcola.

PROVA 5: EL MISSATGE SECRET

Per tal de demostrar que sou un bon equip d’exploradors, haureu de demostrar que sou capaços de desxifrar aquest MISSATGE SECRET que algú, molt important, va deixar escrit en el VOYAGER GOLDEN RECORD per si algun dia algun extraterrestre se’l trobava.

Per tal de traduir-lo, la NASA ens ha facilitat aquesta versió escrita codificada i aquest codi MORSE:

TEXT:

.- –.- ..- . … – / . … / ..- -. / .-. . –. .- .-.. / -.. . … /

-.. ..- -. / — — -. / .–. . – .. – –..– /

-.. .. … – .- -. – –..– / ..- -. .- / — — … – .-. .- /

-.. . .-.. … / -. — … – .-. . … / … — -. … –..– /

.-.. .- / -. — … – .-. .- / -.-. .. . -. -.-. .. .- –..– /

.-.. .- / -. — … – .-. .- / .. — .- – –. . –..– / .-.. .- / -. — … – .-. .- / — ..- … .. -.-. .- –..– / . .-.. … /

-. — … – .-. . … / .–. . -. … .- — . -. – … / .. / . .-.. … / -. — … – .-. . … / … . -. – .. — . -. – … .-.-.- /

. … – . — / – .-. .- -.-. – .- -. – / -.. . /

… — -… .-. . …- .. ..- .-. . / .- .-.. / -. — … – .-. . /

– . — .–. … / .–. . .-. –.- ..- . / .–. ..- –. ..- . — /

…- .. ..- .-. . / . -. / . .-.. / …- — … – .-. . .-.-.- /

 

.— .. — — -.– / -.-. .- .-. – . .-. –..– / .–. .-. . … .. -.. . -. – / -.. . .-.. … / . … – .- – … / ..- -. .. – … / -.. .- — . .-. .. -.-. .- /

 

.— ..- -. . / .—- -…. –..– / .—- —-. –… –…

 

En el vostre quadern de bitàcola, contesteu les següents preguntes:

  1. Escriviu la traducció completa del missatge secret

  2. Qui va ser la persona que va escriure aquest text? Qui era?

  3. Quan el va escriure?

  4. Què és el codi MORSE?

  5. Qui es va inventar el codi MORSE?

  6. A quin any va aparèixer el codi MORSE?

 

Per aprendre més…

Si vols aprendre més sobre el Golden Record i les sondes espacials Voyager 1 i 2, no et perdis aquest vídeo on un expert en física t’ho explica de manera MOLT DIVERTIDA!

RECORDA:

Per completar la missió, recordeu que heu d’haver realitzat les següents tasques:

​1 El Discles vostres impressions i els 10 sons i les 10 imatges en el vostre QB

2. El Vídeo: fer el vídeo, pujar-lo al Drive i incrustar l’enllaç al vostre QB

3. La Cançó: escollirm interpretar i enregistrar la cançó i enllaçar l’arxiu al vostre QB.

4. What is the Golden Record: fer una captura de pantalla amb el resultat del qüestionari i adjuntar-lo al vostre QB

5. El missatge secret: Respondre a les 6 preguntes en el vostre QB

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s