L’espai a l’aula de música: la disposició 0

Si una cosa no funciona, prova'n una de diferent

Si modifico l'espai, canvio jo?

Com és sabut, a aquestes alçades del debat pedagògic, l’espai importa. L’espai parla. On i com es col·loquen els alumnes i els professors revela, en part, què fem, com ho fem i, en general, com pensem la classe i l’educació. I no parem d’aprendre’n…

A classe de música, d’acord amb els principis generals del currículum (i del sentit comú) intentem oferir als alumnes una “dieta” equil·librada amb moments per a tot: moments per a l’escolta activa, per a la interpretació, per a la recerca, per al treball individual, col·lectiu; moments per desenvolupar idees, per a la reflexió i debat…i cada moment exigeix el seu espai. Hi ha espais més propicis per a unes coses i espais per a unes altres, i podem aliar-nos amb l’espai o posar-nos les coses difícils…

Però no ens confonguem,…no podem passar-nos el dia movent les taules. Siguem realistes. És esgotador. A vegades tenim pressa i a vegades tenim mandra. I no passa res.

Per tant, com que ho sabem, és molt important decidir com volem que sigui la nostra aula. La posició 0 és la disposició de la qual partirem i a la que tornarem després de cada viatge. Els alumnes agraeixen un espai ordenat, un espai sense soroll visual, un espai segur. Tanmateix, la posició 0 no és una invitació a no moure les taules! Si les taules no s’haguessin de moure creixerien com les plantes o vindrien clavades de fàbrica.

La disposició 0 no és gratuïta. 

La posició 0 és una declaració d'intencions. 

La diposició 0 és, si em permeteu, política.

Fins ara, la meva posició 0 era aquesta:

Havia aconseguit trencar amb la disposició en rengles horitzontals i havia ultrapassat el debat de si individual o en parelles. I m’ha funcionat uns anys…Aquest any, però, he volgut fer alguns canvis…

Aquests són alguns dels problemes amb els que em trobava:

  • Em passava el dia demanant que buidessin la taula de coses, que els distreien i, en especial, quan fèiem una classe pràctica (ordinador, mòbil, flauta, bossa,…)
  • Quan algú havia de venir a la taula del profe havia de fer un recorregut a “lo Pac-man”.
  • En general, costava que sortissin voluntaris a fer alguna cosa al centre de la classe.
  • Quan obrien els ordinadors no veia el que estaven fent, a no ser que em posés jo a fer el Pac-man (és cert que desenvolupaven habilitats per ocultar escriptoris a gran velocitat…).
  • Em cansava de dir que deixessin la taula tranquil·la i que no s’hi recolzessin quan tocàvem la flauta.
  • Acabava fent totes les classes des de darrera la taula del professor, o des del davant, però sempre allà al davant.
  • Per mandra, infrautilitzava l’espai central i, de vegades, tenia la sensació que fèiem poca música.
  • Quan alguna vegada posava les cadires al centre, era un terrabastall, tan treure-les, com tornar-les a lloc.

I algú pot pensar que, amb tants problemes, com és que no ho havia canviat abans?! Com diu un amic, “és increïble com de persistents podem arribar a ser amb aquelles coses que no ens funcionen!”.

En resum,…que enguany he fet aquest petit gran canvi:

Aquestes dues modalitats, la de treball individual (de cara a la paret) i la de treball col·lectiu (en cercle) tampoc són excloents. En algunes ocasions podem optar per solucions mixtes, on uns acaben de fer unes coses a l’ordinador mentre amb la resta estem fent música al centre de la classe. Tampoc nega la possibilitat d’altres formacions puntuals, com els grups de taules per al treball en equips, o la disposició en rengles per a la instal·lació ordenada d’un programa informàtic.

Portem un meset de curs, i estic observant ja algunes millores a diferents nivells: en allò que fem a classe (continguts), en com ho fem (metodologia), i en la pròpia gestió de l’aula:

Continguts
  • La disposició fomenta que el professor o professora proposi activitats més pràctiques, ja des de l’inici de la sessió. Sembla mentida, però faig més música!
Metodologia
  • Major contacte visual. Estem més propers. Canvia el to.
  • Agilitza la col·locació dels alumnes per veus (flautes, veus, plaques,…).
  • Major moviment: es poden realitzar microdinàmiques que demanen moviment (“ara ens aixequem i…”) amb molt menys rebombori.
  • Facilita l’ajuda: en el treball a les taules, la zona central esdevé un espai de circulació, d’ajuda i intercanvi.
  • Metodologia inductiva: facilita una seqüenciació de les activitats que van del pràctic al teòric. La disposició anterior em conduïa, en la majoria de casos, de la teoria a la pràctica.
  • El treball individual, de cara a la paret, facilita la concentració i l’autonomia (no renyida amb demanar ajuda o amb el treball cooperatiu, quan s’escau).
Gestió d’aula
  • Major presència: els alumnes no es recolzen (o s’adormen) a la taula (bàsicament perquè la tenen darrera ;).
  • S’ha acabat la frase “vols deixar la taula tranquil·la?!
  • El centre esdevé un espai amable. Abans era un espai menys transitat i que imposava als alumnes.
  • El contacte físic (que els adolescents busquen i necessiten) és més natural. Si es burxen, me n’adono abans.
  • Relació profe-alumne més democràtica: el profe es pot asseure en qualsevol punt de la circumferència trencant la jerarquia axial de l’aula. Alhora, permet canviar més fàcilment un alumne de lloc (quan molesta als companys) ja sigui per un altre company, o pel mateix professor. Es converteix en dinàmica el que podria haver acabat en bronca.
  • Control de pantalles: el professor pot veure totes les pantalles amb un sol cop d’ull!

I bé, de moment ens trobem aquí…

...I va, i ara m'assabento que a molts centres de primària ja ho fan així...Quantes coses ens queden per aprendre els de secundària!! ;)

Si algú opta per altres solucions que li funcionen li agrairé molt que les comparteixi!

Salut!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s