Una rúbrica per a la l’avaluació de la flauta.

El que avui presento és una petita eina d’avaluació per a la interpretació de la flauta a l’aula. Sovint veiem rúbriques infinites amb un munt de text que es va repetint amb el canvi d’alguna paraula, completament inintel·ligibles, i ja no diguem pels alumnes…O bé, limiten excessivament el criteri d’avaluació, o bé són tan genèriques que no ens diuen massa bé res. O pitjor encara, situats en el terreny, ens adonem que la nostra rúbrica no contempla allò que volem avaluar, i comencem a escriure als marges…vaja, un bunyol. I no m’estranya que aquest tipus de rúbriques siguin les causants d’un nou virus: la rubricofòbia…

Si hi ha algun no-docent perdut a la sala…i encara no sap de què estem parlant…aquest podria ser un bon resum,…

http://xtec.gencat.cat/web/.content/curriculum/xarxacb/documents/instruments-avaluacio-formativa/rubrica.pdf

 

La gràcia de les rúbriques d’avaluació és justament la de poder compartir-les, dissenyar-les, negociar-les amb els alumnes. La resta, serveix de ben poc. Només quan els alumnes són plenament conscients d’allò que es demana en una pràctica concreta, l’avaluació pren sentit. Així doncs us passo la millor rúbrica que he trobat, de moment, per avaluar als alumnes:

És a dir, buida!

Bromes, a part,…una altre “interessant” debat és el de demanar 4 columnes, per obligar a l’avaluador “mandrós” que “es mulli” cap a una banda o cap a l’altra. O aproves o suspens, o 5,1 o 4,9!

Des de quina lògica elaborem aquest pensament? Des del professor autoritari o des del professor nodridor? Seria possible, com en el cas del gat de Schrödinger, treure una bona i una mala nota, a la vegada? 🙂 Podríem fer un retorn positiu, amb propostes de millora?

Un cop em vaig topar amb la (single-point rubric) en l’interessantíssim Blog de la Jennifer Gonzalez, ‘Cult of Pedagogy‘, o rúbrica d’un sol punt, i què voleu que us digui…em va agradar. No sé si és obra d’ella o la va treure d’algun altre lloc, però de seguida me la vaig fer meva.

La idea és la següent: determines el criteri al mig, i especifiques qualitativament (feedback) allò que l’alumne necessita millorar (esquerra) i allò que ha superat les expectatives (dreta). Fàcil!

 

Podríem dir que aquesta és una rúbrica activa, mentre que la tradicional és una rúbrica passiva o “més” passiva. Aquí, l’avaluador (o encara millor si són uns quants perquè han de negociar!) s’ha de fixar molt bé en la feina de l’avaluat per poder trobar alguna cosa millorable i/o alguna cosa destacable.

Aquesta rúbrica és perfectament compatible amb la rúbrica que demana una qualificació numèrica. La pròpia Jennifer Gonzalez va afegir, al 2017, aquesta incorporació:

Dit això, us proposo la següent rúbrica per avaluar l’aprenentatge de la flauta…I si no toqueu la flauta, potser us inspira!

En primer lloc, i abans d’aplicar la rúbrica, caldria que els alumnes tinguessin clars els paràmetres que entren en joc i que avaluarem a l’hora de tocar la flauta. Això no és quelcom que es presenta el dia de l’avaluació sinó que es troba en la base de l’aprenentatge diari.

En la majoria de casos, millorar la nostra articulació, el moviment dels dits o el que sigui, no millorarà a curt termini. La rúbrica, per a l’avaluat, li serveix per veure on es troba, què se li dona millor i pitjor, i en què s’hauria de fixar més. Però per qui és realment interessant és per a les persones que avaluen, perquè hauran d’observar la interpretació del company o companya a través dels paràmetres.

Les emoticones ens serviran per quantificar el criteri.

Una cosa que proposem és la de no avaluar el que no es fa o el que es fa molt malament, perquè no té cap sentit. Si volem avaluar una competència, avaluarem la competència que té, no la que no té 🙂

Hi ha 2 comentaris

  1. Hola Joan, et felicito per la teva entrada en la teva web. L’acabo de llegir i m’ha agradat molt. Moltes gràcies per compartir-ho !!!

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s