Els instruments musicals: un joc de cartes

Un dels continguts clau amb el que ens barallem professors i professores de música de secundària en algun moment del curs és el dels instruments musicals i la seva classificació. La manera d’abordar aquesta qüestió és ben variada entre el col·lectiu docent i pel que he pogut anar veient, per l’experiència dels meus companys i la pròpia,…és que és una tasca sovint avorrida, només superada pel suporífer tema dels “paràmetres del so”, el qual algun dia li dedicaré una entrada en aquest bloc…

Podríem dedicar aquest post a reflexionar sobre si és un tema interessant, útil o necessari per als alumnes o, si ho és, per a quin tipus d’alumnes; fins i tot podríem anar més enllà i parlar sobre el paper que ha de jugar l’assignatura de música a secundària. Però no. De moment, partirem del supòsit que és un tema d’interès, mirarem què en podem treure i proposarem una dinàmica flexible i creativa: un joc amb cartes.

Després d’avorrir uns quants anys a una bona colla d’alumnes amb mapes conceptuals, primer a mà i després amb aplicacions “molones” (i als quals aprofito per demanar disculpes), vaig veure que potser la clau de l’èxit d’aquest assumpte radicava a entendre-ho com un mitjà per aprendre més que no pas una finalitat a aprendre. Des d’aleshores que tots vivim millor. El tema apareix i desapareix quan cal, i els alumnes van construint un mapa mental, des del conegut al desconegut (més que no pas del senzill al complex) en la que s’adonen de la gran diversitat d’instruments que hi ha al món i com tots responen a uns principis molt bàsics: bufar o picar alguna cosa, fer vibrar una corda, o accionar un dispositiu electrònic.  

He de reconèixer que la classificació dels instruments és una cosa que em preocupa ben poc en el context de secundària, i encara menys, si hem de fer servir la classificació de l’orquestra, que diu que la flauta travessera moderna (tot i ser de metall) és un instrument de la família de “vent fusta” pel tipus d’embocadura o bé que, seguint la classificació de Hornbostel-Sachs (més científica), la flauta travessera és un 421.121.12-71 (un aeròfon, tipus flauta, bufat lateralment, simple, amb forats i claus). El que em preocupa, en canvi, és que els alumnes reflexionin sobre la necessitat humana de classificar, establir categories (a voltes contradictòries) per tal de comprendre.  

Una de les altres preocupacions que em ronden ha estat el lluitar en contra dels estereotips associats als instruments, lligats a la classe social, i fomentar que vegin els instruments com el que són, eines que serveixen per a fer música.

Una altra neura és la de defugir, en la mesura del possible, de la visió eurocèntrica de la música. No té gaire sentit avui dia, que ens centrem amb els instruments de l’orquestra, quan podem incloure altres músiques i instruments, com per exemple, les de les cultures d’origen dels nostres alumnes.

Els professors i professores de música de secundària de Catalunya tenim mancances formatives (amb honroses excepcions) en relació a les músiques d’altres cultures, ja que aquestes són testimonials en els currículums, tant en els ensenyaments musicals reglats, com en la formació universitària. Només qui té un especial interès assisteix a workshops o formacions puntuals que es programen a banda. Aquestes mancances no fan sinó reforçar la visió eurocèntrica, ja que els recursos que té un professor per a una música no són els mateixos que té per a una altra.   

Per tot plegat, vaig pensar en fer una baralla de cartes amb instruments musicals, amb la que poder jugar amb els meus alumnes. La idea va anar prenent forma, i de tant en tant li afegeixo alguna cosa…sempre en funció de les necessitats. Volia aprofitar també el marc d’aquest bloc per compartir aquest material, per si algú el vol aprofitar. Les cartes van acompanyades dels arxius sonors corresponents, per tal de reconèixer l’instrument, auditivament. El disseny és rudimentari però amb el temps i les habilitats de què disposo, és el millor que he pogut fer, i em funciona. Si algú el millora o l’amplia li agrairé molt que ho comparteixi. No és sinó en relació als altres que un es construeix.

BARALLA DE CARTES sobre els instruments musicals

El joc de cartes, de moment, conté:

La llista pretén ser força exhaustiva. En alguns casos, però, he decidit no incloure alguns instruments per la proximitat sonora amb uns altres, i evitar confusions. Com a exemple, no he inclòs la ‘vihuela’ perquè es podria confondre amb la guitarra o el llaüt; en canvi, he optat per posar l’’ud’ marroquí, que per la seva sonoritat percudida pot diferenciar-se dels altres. Tampoc he posat els instruments greus o aguts de les famílies per evitar confusions, amb l’excepció del flautí o el contrabaix.

COM JUGAR?

  • Els millors dissenyadors de mecàniques de joc són els propis alumnes, de manera que preguntem-els-ho a ells, sempre amb la premissa que hem d’aprendre alguna cosa.
  • No cal jugar amb les 96 cartes a la vegada. En funció del que vulguem treballar, en podem seleccionar unes o unes altres, per exemple, els instruments de percussió o els instruments de la cobla.
  • El joc pot ser interromput cada vegada que el professor o professora ho consideri necessari, per explicar quelcom o mostrar alguns exemples. No hem d’oblidar que el joc didàctic té un component d’obligatorietat que no té el joc lliure i que persegueix, a banda del gaudi, un aprenentatge explícit.
  • A banda de l’element lúdic, ja sigui en mode competitiu o cooperatiu, també hem de considerar l’element del cos i el moviment. Als alumnes els agrada moure’s, mostrar-se, asseure’s o estirar-se a terra,…Oferir possibilitats al cossos, sovint silenciats, sempre jugarà a favor nostre.

QUAN JUGAR?

  • Quan treballem un tema relacionat: famílies instrumentals, formacions instrumentals,…
  • Quan vulguem trencar amb una dinàmica negativa o com a recompensa.
  • Quan vulguem introduir una activitat de moviment.
  • Com a activitat prèvia a altres activitats o projectes.
  • Com a activitat de reforç, o quan hi ha pocs alumnes a classe.

ELS MATERIALS

Les targetes s’han d’imprimir i plastificar. Recomano fer-ne 2 jocs de cada (d’IMATGE, de TEXT i de CATEGORIA), i imprimir-los en colors diferents o amb algun distintiu (un gomet?), per a ordenar-los fàcilment.

DINÀMIQUES DE JOC

A continuació presentem algunes dinàmiques que hem anat inventant amb els propis alumnes i que han funcionat. Si se uns n’acudeixen de diferents, us agrairé molt que les compartiu.

Joc 1: Memorama

Tipus memorama: els alumnes han d’aparella les cartes. Calen dos jocs de cartes. Per a un aprenentatge real, el més interessant és la modalitat d’IMATGE + TEXT.

Joc 2: Jungle Speed

Tipus jungle speed: els alumnes es disposen en rotllana (poden posar-se al voltant d’una taula o, si es vol un joc més físic, es poden asseure a terra amb les cames estirades cap endavant). Aquesta modalitat es pot fer tant amb les cartes de TEXT, d’IMATGE, o de CATEGORIA. Calen dos jocs de cartes.

Exemple: el professor diu: – “Clarinet!”. Les dues persones que tenen la carta del clarinet han d’intentar agafar el tòtem, o qualsevol objecte que es mantingui en posició vertical, que es troba al centre de la rotllana.

De la mateixa manera, el professor o professora pot posar un SO, i que siguin els alumnes que hagin d’averiguar de quin so es tracta. Els alumnes que tenen la carta de l’instrument que sona, són els que s’han d’aixecar. Si teniu els arxius descarregats al Drive us serà molt fàcil trobar l’instrument, posant la paraula al buscador.

En el cas de jugar amb les cartes de CATEGORIA, el jugador que ha agafat el tòtem haurà de dir el nom d’un instrument que correspongui a la categoria. En cas d’encertar-la, aquest alumne obtindrà 1 punt. En cas de fallar, passarà el torn a l’altre jugador. Si fallen tots dos, el professor, aprofitarà per explicar la categoria i continuarà el joc.

Joc 3: Air music

En aquest cas, es reparteix una carta de TEXT a cada alumne. Per torns, el professor o professora posarà el SO del primer alumne, i aquest haurà de simular, amb els moviments del cos, ser un intèrpret d’aquest instrument. La resta d’alumnes intentaran endevinar l’instrument. Sempre es pot fer un modelatge per trencar el gel (en aquest cas, jo estava simulant tocar una trompa,…).

Joc 4: Anem als racons

Es disposen diferents racons a l’aula que corresponguin a diferents categories.

El professor treu una carta d’instrument (és recomanable fer-ho amb cartes de major tamany, tipus A5, o bé projectats a la pantalla) i els alumnes aniran corrents al racó que correspon a l’instrument. Cal tenir en compte que hi haurà categories que no són excloents (per exemple, la trompeta la podrem trobar tant en la categoria dels “Instruments de l’orquestra” com en la categoria dels “Instruments de música moderna”. Ambdós casos serà correcte i ens servirà per explicar els diferents contextos on podem trobar la trompeta com la relativitat i complementarietat dels sistemes de classificació.

Joc 5: Imatges i categories 

Els jugadors es disposen en dos grups i cada grup té un joc complet de cartes de CATEGORIA. El professor o professora diu el nom d’un instrument (TEXT), o bé en mostra la IMATGE, o en posa el SO, i cada grup haurà de triar totes aquelles cartes de CATEGORIA que li escauen a l’instrument. El grup que acabi abans, cridarà una consigna i es comprovarà el resultat (com en el ‘Quinto’).

Joc 6: Endevinem l’instrument

El professor escull un instrument però no el mostra als alumnes. Els alumnes hauran de preguntar per les CATEGORIES. Exemple: és un instrument de l’orquestra? El professor o professora només podrà respondre dient “SÍ” o “NO”. Guanyarà aquell alumne que encerti abans el nom de l’instrument. Tot seguit, l’alumne guanyador passarà a tenir el rol del professor començant, de nou, el joc.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s