iReal Pro

https://irealpro.com/

iReal Pro és una fantàstica eina per a l’acompanyament i per a l’estudi musical. Fa poc que l’he descobert i he volgut dedicar-ne unes ratlles per explicar-ne la utilitat i els beneficis que pot tenir també per als mestres de música.

iReal és una potent aplicació per a Android i per a Mac que t’ofereix la possibilitat de crear els teus propis acompanyaments per a les cançons. Actualment té un cost de 13,99€ però només amb el poc temps que porto barallant-m’hi crec que han estat ja uns diners ben invertits. 

Què ofereix l’eina als mestres i professors de música?

  • Permet crear una seqüència harmònica que es reprodueixi tants cops com desitgem: podem crear bases per a les cançons que interpretem a l’aula de manera ràpida i senzilla.
  • Permet escollir una gran quantitat de ritmes predefinits: 27 jazz, 8 llatins, 15 pop i 12 de blues (aquests últims, amb un cost extra de 4€): podem treballar i analitzar també aquests ritmes a classe així com reproduir-los amb instruments.
  • Permet variar el tempo de l’acompanyament al moment i sense afectar a l’afinació: ens permet treballar lent o ràpid en funció de l’alumnat.
  • Permet canviar la tonalitat de la seqüència amb un sol clic: ens atrevim a fer una cançó en més d’una tonalitat, o simplement volem explicar què són les tonalitats? 
  • Podem crear seqüències harmòniques des de zero o a partir de diferents plantilles: volem explicar formes musicals estàndards? l’aplicació ofereix molts models en blanc per omplir…
  • Podem modificar el balanç de l’acompanyament: el volum del piano, del baix, de la percussió, així com el grau de reverberació: podem treballar elements d’edició i producció sonora.
  • Podem gravar una melodia, a sobre, com a guia pels alumnes: i podem fer-ho a l’instant, com a modelatge, i enviar-ho als alumnes al moment, per exemple, a través de Google Classroom.

Canvis automàtics

(ideal per a l’estudi de l’instrument)

  • Podem fer que repeteixi l’acompanyament tants cops com vulguem, i a més:
    • Demanar que incrementi la velocitat a cada roda: podem generar reptes o seqüenciar la dificultat.
    • Determinar que canviï la tonalitat a cada roda: volem matxacar-nos, els profes, a tocar una cançó en totes les tonalitats? 🙂

Eina interactiva

  • Permet descarregar-te seqüències harmòniques de cançons conegudes que han penjat altres usuaris, així com penjar les teves creacions o adaptacions: he descobert músiques de tota mena! Hi ha tanta feina feta!
  • Descarregar-te l’acompanyament en format .wav, .aac o .midi i enviar-lo en un sol clic als alumnes. Poden importar-lo amb l’audacity, gravar altres pistes,…
  • Entrar dins d’una comunitat on cadascú hi penja els acompanyaments de cançons (recordem que en tots els casos sempre podrem editar els acords, modificar el to, la velocitat o descarregar-nos-el)…

Tutorials

  • Imatges amb les posicions de tota mena d’acords (dels més senzills als més complexos):
    • Posicions per a guitarra, ukelele i piano.
    • Mostra de l’acord resultant en un pentagrama així com les escales que se’n deriven (ideal per a la improvisació).
  • Ja no tenim excusa perquè els alumnes no s’aprenguin les notes en anglès o les nomenclatures més bàsiques dels acords.

Jugant una miqueta amb l’aplicació he tocat amb la flauta l’inici del ‘Jingle Bells’, ara que estem en dates nadalenques, i l’he programat per fer-ho en rodes ascendents de mig to, passant per totes les tonalitats fins a tornar a casa i és que “per Nadal, cada ovella al seu corral”!

JINGLE BELLS (fragment)

Enregistrat amb una flauta soprano barroca NUVO (7,50€) de la que parlarem algun dia 🙂

Bon Nadal i bones festes!

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s