SOS! Els aguts amb la flauta!

La flauta és un instrument amb una corba d’aprenentatge agraïda. A diferència d’altres instruments (com els polifònics o els que exigeixen una embocadura determinada, pels quals cal un entrenament), la flauta sona gairebé sola a les primeres sessions i de seguida podem tocar una bonica melodia. És per aquesta raó, entre d’altres, que el fa un instrument interessant en l’educació musical obligatòria, que disposa de poques sessions setmanals. (Sobre l’ús de la flauta a l’escola, us remeto a una entrada anterior del blog: La flauta a l’escola. Sí, però com?)

Ara bé, si ens endinsem en l’aprenentatge professional de l’instrument veurem que les coses es compliquen ràpidament. A diferència de la majoria d’instruments de vent (de la cultura occidental) la flauta no disposa de claus. Això implica que quan volem tocar una melodia senzilla en una tonalitat allunyada (molts sostinguts o bemolls), hem de recórrer a les digitacions de “forquilla” (digitacions en les que s’aixequen els dits de forma no correlativa, posant les coses realment difícils).

Posició de “forquilla” (si bemoll)

Si algú en dubta, pot provar de fer una escala cromàtica amb una certa velocitat, per veure a què em refereixo…Fa uns anys, vaig tenir una conversa amb un clarinetista, que em deia que els seus alumnes, a inicis de grau mitjà, ja podien tocar una escala cromàtica amb una certa solvència,…Amb la flauta de bec, en canvi, segurament haurem d’esperar una miqueta més…

Amb el buf i l’estabilitat de l’aire, la manca d’una resistència (com una canya o un broquet) també posa les coses difícils, però això serien figues d’un altre paner, o motiu d’una altra entrada al blog…

Una altra dificultat la trobem, entre els que s’inicien amb la flauta, quan volen fer notes agudes més enllà del re agut (a partir d’ara afegirem un apòstrof (‘) per a referir-nos a les notes agudes). Per a fer-les, cal col·locar els dits i bufar d’una determinada manera. Si ho fem bé des de l’inici, veurem que evolucionem ràpidament. D’altra banda, si ens encallem amb aquest tema, el canvi de registre (greu-agut) acaba sent sempre una pedra a la sabata.

Amb aquesta entrada, volem oferir alguns consells i uns excercicis per tal que fer les notes agudes no siguin mai més un problema! 🙂

El polze en les notes agudes

En general, les notes agudes es fan de la mateixa manera que les greus, amb la diferència que el forat del darrera, enlloc d’estar completament tapat, es deixa lleugerament obert. Aquesta fuga força la columna d’aire a dividir-se en dues parts passant a sonar el següent registre. Els canvis entre notes de diferent registre sempre volen una cura especial, com és el pas de la primera octava al mi’ (o de la segona octava, al si’).

Quan fem una nota aguda, posem per exemple el mi agut, tanquem l’articulació del polze, per deixar una mica d’obertura, per sobre.

Esquerra: ben col·locat / Dreta: mal col·locat
El mi’ sense el polze…

Sovint, però, els alumnes de seguida s’adonen que si no posen el polze amb la digitació del mi’, també els sona bé!!

El problema vindrà després quan facin notes més agudes, on aquest petit truc ja no els funcionarà. Intentarem, per tant, posar el mig polze, en totes les notes agudes.

 

 

La posició de la mà

Les mans han d’estar de la manera més natural possible. Quan estem relaxats, no tenim la mà ni completament tancada, ni completament estirada. Una mà relaxada ens pot recordar la mà dels playmobil.

 

 

 

 

 

 

 

Quan col·loquem les mans, mirarem que mantinguin aquesta posició de “rodoneta” alliberant el polze de tensió i facilitant el moviment del que parlarem tot seguit.

A la vegada, ens fixarem que el dit polze estigui en una posició perpendicular a la flauta, i no paral·lela.

Esquerre: dit polze perpendicular (correcte) / Dreta: dit polze paral·lel (incorrecte)

 

Re en posició 1 (ens referim sempre a la posició del polze): quan venim del do agut i aixequem el polze, aquest simplement se separa de la flauta. A aquesta posició “natural” del polze n’hi direm Re1. Quan fem el mi agut, i després fem el re’, mantenim la posició inicial del polze. D’aquesta posició del re’ n’hi direm Re2.

Esquerra: re1 / Dreta: re2
La diferència és subtil però ens servirà per preparar la següent nota!

Petit excercici

A continuació us proposem un exercici en tres temps, que té com a objectiu prendre consciència del moviment del polze i la col·locació de la mà. Pensa que la gràcia de l’exercici està en la posició del polze quan fem el re’. Això no té cap afectació aparent en les notes que toquem, per la qual cosa pot semblar un exercici inútil o una mica tiquismiquis, però justament el que estem fent és preparar la posició de la mà per a la nota següent. Un cop automatitzem aquests moviments veurem que hem guanyat en precisió.

Exercici A: en aquest cas repetim el re’ per observar el moviment del polze, en ambdues direccions (1-2/2-1). En tots els exercicis, els moviments han de ser nets, ràpids i concisos, si bé el passatge es pot tocar molt lentament.

Exercici B: en aquest cas hem suprimit la subdivisió del re’. Ara cal col·locar ja directament el re’ en la posició òptima per a fer la nota següent. Si no acaba de sortir, el millor és anar a l’exercici anterior.

Exercici C: del pas del do’ al mi’, i del mi’ al do’, el dit polze llisca per la flauta buscant la millor col·locació. Si no acaba de sortir, el millor és anar a l’exercici anterior. Veurem, també, que ens resulta més senzill el pas del do’ al mi’ que del mi’ al do’. És important que no traiem el polze sinó que el deixem lliscar.

A manera de resum, subratllem 3 aspectes que hem explicat detalladament i que caldrà tenir en compte:

  1. Mantindrem la posició de la mà relaxada (posició playmobil)
  2. Procurarem que el polze es mantingui en posició perpendicular a la flauta, i no paral·lela.
  3. Quan ens trobem un re agut…
    1. Col·locarem el polze en posició 1, quan passem a notes més greus.
    2. Col·locarem el polze en posició 2, quan passem a notes més agudes.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s