Silencis

‘Silenci’ és un petit llibre, escrit en forma sonata, en la que Mario Brunello ens presenta el silenci amb tota la seva força, la seva paradoxa i la seva evocació expressiva. Trobem el silenci arreu, abans i després de tot diàleg, abans i després de tota manifestació artística. El so, per la seva naturalesa, es manifesta en la durada, i per llarg o curt que sigui acaba retornant de nou cap al món de totes les possibilitats: el silenci. És per tant, absència i presència, i al llarg de la història, músics i compositors han utilitzat el silenci com a element expressiu.

"El silenci no ens pertany: és de la música, de la naturalesa, de les coses. L'home ho voldria posseir tot, però el silenci només se'l pot buscar o, paradoxalment, escoltar. L'escolta no ens porta a posseir el silenci, tot i que ens duu a verificar la impossibilitat de la seva existència" Mario Brunello

Recomanem fortament aquesta petita lectura, seductora, polifònica, dificilment resumible i presentem tot seguit, a manera de tastet, algunes de les músiques que el famós violoncelista ens proposa en el seu opuscle.

J.S.Bach: Concert de Brandemburg n.3 en Sol M (1721)

Bona part de la música de Bach es caracteritza per un continum sonor que mai s’atura, com una font que brolla incansablement. Els silencis són mínims o bé inexistents. Quan sembla que tot s’ha d’acabar, noves formes, noves possibilitats prenen el relleu a les anteriors. Matemàtica pura per a les orelles, reservada per aquells que o bé per devoció o bé per decisió aconsegueixen fussionar-se amb aquest manantial sonor.

W.A.Mozart: Quintet per a clarinet i cordes K.581 (1789) [fragment entre 1:15 – 1:30]

Mozart és un encantador de serps: podem observar en aquest breu fragment el desenvolupament sensual del clarinet, amunt i avall, com evoluciona i es transforma fins arribar a un silenci en suspensió, que només troba el repòs, fins un instant després, on comença un nou tema.

L.V.Beethoven: Sonata per a violoncel i piano n.2 en Sol m Op.5 (1796) [fragment 5:20-6:10]

Beethoven porta fins a l’extrem l’expressionisme musical a uns límits mai vistos fins al moment. En aquest breu fragment final del primer moviment lent ‘Adagio’ (5:20-6:10) podem apreciar, ara sí, la força del silenci com a força expressiva, on la música va morint, i el silenci va naixent.

F. Schubert: Simfonia n.9 2n moviment (1839) [Fragment 8:10-8:45]

En aquesta simfonia romàntica, Schubert desplega a finals de la seva vida tots els seus recursos com a compositor en una melodia que ens recorda el folk hongarès. Al minut 8:10 ens trobem un accelerando imparable fins arribar a un silenci suspensiu, de gran càrrega dramàtica, que no serà interromput fins uns segons després, amb uns suau pizzicato.

A. Schönberg: 6 petites peces per a piano, Op.19 (1911)

Davant la voluntat expressa de superar el romanticisme, Arnold Schönberg idearà un nou sistema musical que podríem definir d’antiromàntic, on cada nota (i cada silenci) prendrà total llibertat i autonomia, al servei d’una nova estètica. En aquestes 6 petites peces podem escoltar una multitud de sons i silencis que se succeeixen els uns als altres, preludiant el món que havia de venir: les avantguardes artístiques i posteriors experimentacions sonores.

J. Cage: 4’33” (1952)

La proposta radical de Cage amb la seva obra 4’33” el silenci arriba al màxim de la seva expressivitat sonora (valgui la paradoxa). El compositor desapareix i obre la possibilitat d’incorporar els sons de l’ambient, únics i irrepetibles com a l’experiència sonora de l’esdeveniment musical.

 

Per a la reflexió…

Té ritme el silenci?
Existeix el silenci?
Ssshhhhttt…

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s