Petits trucs per tocar la flauta de bec

En aquesta entrada ens proposem fer un petit resum, amb algunes tècniques i algunes consideracions que creiem interessants a tenir en compte a l’hora de tocar la flauta de bec. El text, doncs, va dirigit a qualsevol persona que li pugui ser d’interès, i en especial als mestres i professors i professores de música d’escoles i d’instituts, que utilitzen la flauta a les seves classes, si bé no és el seu principal instrument. S’agraïran els comentaris que pugueu fer en relació a la vostra pràctica i experiència. Entre tots construïrem coneixement.

1. Toca lent i anticipa moviments

Quan ens sabem una cançó, de fet, els nostres dits van sols, i nosaltres en concentrem en gaudir i fer música. Si volem que els nostres dits s’aprenguin els moviments els hem de preparar i han de rebre una informació precisa, gens confusa. Per a fer-ho, enlloc de posar-nos a tocar ràpid i malament com uns posseïts, el que recomanem fer és tocar lent, cada coop meeés leeeent. Això sí, els moviments dels dits s’han d’efectuar de manera ràpida (clic-clac). Quan parlem d’anticipar els moviments ens referim a què els dits han de tapar els forats de la següent digitació tant ràpid com sigui possible, una mica abans. Amb aquest entrenament, aconseguirem que els dits assoleixin una memòria mecànica.

"Vísteme rápido que tengo prisa..."

2. Treballa els moviments contraris

Quan passem d’una nota a una altra, els dits pugen o baixen (depenent de les notes). A vegades ens trobem amb un canvi que ens costa. El primer que hem de fer és detectar-lo (per exemple: em costa passar del mi al fa). Habitualment els passos difícils són aquells que es produeixen entre moviments en els que, a la vegada, s’abaixen i s’apugen dits, el que en diem ‘moviments contraris’. Els més habituals són: del si al do’, mi al fa (amb flauta barroca, tant agut com greu) o del la al sib. Aquests moviments cal treballar-los per separat. Fins i tot ens podem inventar petites melodies o jocs rítmics amb aquestes notes, per tal de treballar el pas.

Sabies que el dit 4 (el dit anular) té el tendó creuat, i per aquesta raó, és un dit una mica rebel? necessita ser estimat!

3. Fixa’t en l’articulació

Quan toquem una melodia, amb la llengua articulem cadascuna de les notes, dient “tu-tu-tu…”. Veurem que si enlloc de fer “tu-tu” fem “du-du”, o “du-ru” el resultat és més suau, i podem jugar amb això,…ara d’una manera, ara d’una altra (sempre al servei de la música). A vegades podem notar que se’ns desincronitzen els dits amb la llengua. Cal prestar-hi atenció i treballar-ho lentament.

Sabies que als xinesos els costa molt fer "du-ru" però, en canvi, fan de meravella "di-dl"?

4. On respires?

Quan parlem i diem una frase, per exemple: “Bon dia tingui senyor Ramon! Què hi fa per aquí tant d’hora? L’han fet fora del llit?”. L’habitual en aquest cas és que llegim tota la frase amb una sola respiració. Potser algunes persones preferiran respirar enmig de les preguntes, però en qualsevol cas, ningú respirarà enmig de les altres paraules. El mateix, doncs, farem amb la música. Hem de detectar-ne les frases musicals (cosa que no és tan fàcil com amb les paraules) i decidirem on és que respirarem. La importància radica en prendre-s’ho seriosament, apuntar-s’ho i mirar de fer-ho sempre de la mateixa manera. D’aquesta manera, consolidem les estructures i formes musicals i, alhora, anirem interioritzant més ràpidament la cançó.

Si ens haguéssim de quedar amb alguna cosa, ens quedaríem amb l'aire, el que dóna vida i caràcter a la peça! I sovint no li fem prou cas...

5. Canvia el ritme

A vegades ens trobem amb un trosset difícil, ja sigui perquè l’hem de fer molt ràpid, ja sigui perquè són intervals grans, o perquè són digitacions complicades. En aquests casos, si veiem que no ens en sortim, proposem que en canvieu el ritme. Si tenim un passatge en corxeres, per posar un exemple, podem tocar-ne una de ràpida i una de lenta, o bé a l’inrevés, o bé fent-ne dues de ràpides i una de lenta,…Cal imaginació i esperit lúdic. Si no fem altra cosa que repetir l’error, ens anirem posant nerviosos i no farem més que fer-ho cada cop pitjor.  A continuació teniu alguns exemples de ritmes (no volem ser exhaustius, justament perquè el que cal és imaginació).

"Divide y vencerás": davant d'un problema gran el que hem de fer és convertir-lo en varis problemes petits, i un a un...pim, pam i fora!

6. Treballa per loops

A vegades, el truc que hem explicat abans no funciona, i simplement ens acabem agobiant. Una altra possibilitat que, alhora, ens permetrà consolidar els moviments dels dits, és la de fer loops amb grups de 2 notes (A i B), amb grups de 3 notes (D), amb grups de 4 (E), canviant el ritme (C), i tot allò que se us acudeixi…sempre lentament i anticipant moviments (truc 1).

No et passis, que els veïns no en tenen cap culpa! ;)

7. Toca de memòria

És important treballar de memòria. Quan deixem de mirar la partitura se’ns obren les orelles. Et permet situar-te “fora” i poder escoltar-te i observar-te, i et diposa al més important: pensar en el so, gaudir i transmetre allò que volem transmetre. Tota la mecànica (les notes, els dits, la llengua, l’aire…) va sola i està al servei de l’expressió. Pots provar de tocar davant d’elements que et distreguin (la tele, la ràdio,…).

L'estudi d'un instrument vol constància i regularitat, però ens estalviarem temps i molts mals de caps si aprenem ben d'hora, a tenir un estudi de qualitat, reflexiu i conscient. Això implica passar-s'ho bé (convertir els problemes en jocs) i en desenvolupar la creativitat inventant-nos nous recursos. I la creativitat, sabem que també s'aprèn!

 Descarrega’t la infografia en PDF

Entrada inspirada en el vídeo “How to nail a difficult passage” de la flautista anglesa Sarah Jeffery. Si no la coneixeu, us animo a què visteu els seus vídeos!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s